Om dina besökare kommer från Google eller någon annan sökmotor så är sidtiteln det första som de flesta läser. Det är också en meta-tagg som har hög relevans för hur Google rankar din webbplats på sökmotor.

Så här skriver Google i sina riktlinjer för sidtitlar: ”Titeln är avgörande för att ge användaren en snabb insikt i innehållet i ett resultat”. Fortsättningsvis står det att läsa: ”Det är oftast titeln som användaren går efter för att avgöra vilket resultat han eller hon ska klicka på. Här ligger sidtiteln:

< title>Min Fina Sida< /title>

Beskrivande

En sidtitel ska vara beskrivande och koncist beskriva innehållet på din sida. Inte på webbplatsen som helhet ut på den aktuella sidan som sidtiteln finns på.

Viktigast först

Vill du ranka på något sökord i sidtitel är det bättre att placera det först eller i början av titeln än sist. Mer vikt läggs vid orden som ligger i början av titel än de i slutet.

Längden

För att hela sidtitel ska visas i sökmotor bör den inte vara mer än 55 tecken eller 512 pixlar. Det finns inget exakt siffra eftersom Google kapar av sidtitel vid lite olika längd beroende på flera faktorer t ex antalet stora bokstäver, bredden på bokstäverna med mera. Titlar med många breda bokstäver som t ex ”M” ”W” med mera ger rum för färre tecken.

Moz rapporterar att 95% av alla titlar klarar sig utan att bli avklippta om de har 55 tecken eller färre.

Men var inte rädd för att skriva en längre titel en ex 55 tecken om det behövs. Skriv bara en så relevant, beskrivande titel som du kan – och undvik onödigt långa titlar och spamma heller inte ner den med onödigt många nyckelord.

Unik titel

Varje sidan på din webbplats bör ha en unik titel som beskriver innehållet på sidan så bra som möjligt.

Varumärket/Webbplatsens namn sist

Sätt domännamnet eller varumärket sist i dina titeltaggar och separera dem med ett lämpligt tecken ex: ”|” ”-” eller liknande.

Locka till klick

En beskrivande titel räcker långt för att locka besökaren att klicka på just din länk om de tror att din webbplats hjälper dem att hitta informationen de söker. Ibland kan det vara relevant att lägga in en uppmaning vilket kan leda till en högre klickfrekvens. En uppmaning kan vara ”Nu” ”Här” ”Idag” ”Direkt” ”Hitta” lite beroende på i vilket sammanhang det används. Listor brukar vara populära t ex ”11 sätt att …”.

Följ upp några av dina titlar för att lära dig lite mer om vad som fungerar. Lägg till din webbplats i Google Webmaster Tools, där kan du sedan se klickfrekvensen i procent på söktermer som används för att komma till din sida. Testa att ändra din titel-tagg och se om du kan få en större andel besökare att klicka in till din webbplats.

För det mesta visas Google den text som finns i titel-taggen men det förekommer att sökmotorn istället visar en annan titel. Här står det bland annat att ”Ibland (oftast om title-taggen inte betyder något eller om sidan inte går att genomsöka) tar Google titeln från ankartexten i en länk till sidan eller från Open Directory Project.”