Lokal sökmotoroptimering
90% av svenska folket har tillgång till Internet hemma och Google är det första stället för en stor del av dessa när de ska ut på nätet och leta information. Förr letade vi i Gula Sidorna efter ett företag, idag letar vi på Google. De företag som rankar högt upp på Google på relevanta sökord syns dagligen på ett effektivt sätt för sin målgrupp.
Google använder många variabler för att bestämma hur webbplatser ska ranka. Genom att ta hänsyn till de här faktorer kan du få din lokala webbplats att ranka högre. I de lokala sökresultaten är konkurrensen mindre vilket ger bättre förutsättningar för att nå högre positioner på sökord som dina framtida kunder använder.
Bilden visar ett exempel på lokal ranking för order “Frisör Jönköping”
Ett exempel
I lokal sökmotoroptimering tar vi fram en lista på ord som användarna söker på i sökmotorerna. Vi kan som exempel ta “frisör Jönköping”. I Google sökordsplanerare kan vi se “det genomsnittliga antalet gånger någon har sökt efter exakt det här sökordet under en månad”. Här följer lite sökningar kring order och relaterade ord.
Sökord och sökvolym per månad på Google
frisör Jönköping 880
hårförlängning jönköping 110
drop in frisör jönköping 50
frisör jönköping drop in 50
frisör i jönköping 50
billig frisör jönköping 50
löshår jönköping 40
frisörsalong jönköping 30
salong jönköping 30
klippsalongen jönköping 320
klippcenter jönköping 210
hårfixarna jönköping 170
kalufsmakarn jönköping 50
Hur använder vi den här informationen?
Eftersom vi vet vad folk säker efter optimerar vi din webbplats efter de här sökorden. Förutsättningen är så klart att man tillhandahåller de här tjänsterna. Det handlar inte om att spamma ner undersidor med de här orden utan att vara medveten om vilka som är sökorden är som man vill ranka på och ta det i beaktande när man bygger eller utvecklar webbplatsen. Det här går att applicera på vilka sökord som helst, det här vara bara ett lokalt exempel.
Hur syns jag i Google för mitt lokala företag?
Du ska först och främst bygga en användbar webbplats för dina kunder med bra innehåll som ger kunden den informationen de behöver. Bygg en sida kring din verksamhet och gör gärna en undersida för varje sorts vara/tjänst som du tillhandahåller utan att det blir för plottrigt. Har du flera närbesläktade tjänster kan du med fördel lägga in dem på samma undersida för så bra användarvänlighet som möjligt.
Moz.com sammanställer årligen en lista över vad ledande sökmotorexperter anser vara de främsta rankingsignalerna för lokal sökmotoroptimering liksom faktorer som kan skada din ranking. Resultatet är en lista med 50 faktorer som bedöms påverka den lokala rankingen på Google allra mest ner i en fallande skala till faktorer som har mindre påverkan. Man listar också generella rankingfaktorer där inte oväntat on-pagefaktorer samt länkfaktorer ges störst vikt. Här finns en bra generell lista 200 faktorer som påverkar din googleranking, många av dem är erkänt välkända och ger en bra grund att utgå ifrån.
Mejla gärna en rad om du vill ha hjälp att synas bättre på Google eller slå en signal på 0736-963858.
Till småföretagare som klarar sig på lite mindre webbplatser så erbjuder jag billiga hemsidor till ett fast pris via sajten billighemsidaforetag.se